Bygningen skal fungere slik at det foregår omlasting fra båt til bil og mortsatt og varene som skal videredistribueres sorteres inne i bygningen. Bygningen har en grunnflate på ca 10 700 m2 og en lengde mot kaifront på 89 m og en bybde på 120 m.
I tillegg til selve omlastingsdelen i lageret skal det også etableres et høylager for langtidslagring av varer og en kontordel på ca 500 m2. Nor-Lines bygningen er på mange måter et pilotprosjekt fordi det skal oppføres med bæresystem i tre og det er i tillegg lagt vekt på den estetiske utformingen av bygningen. I selve lagerdelen ( 7000 m2) er bæresystemet bygget opp med et stolpe/ dragere og sammenbygde takstoler. I kontordelen er det bærende massivtre- elementer i yttervegger. Etasjeskille i kontordelen er også i massivtre.
Selv om bygget ligger i et tradisjonelt havneomrde er det lagt stor vekt på den estetiske utformingen. Fasaden ligger eksponert ut mot Vesterelva og innseilingen til Fredrikstad og i tillegg er det godt synlig fra et boligområde å på motsatt side av elva. På grunn av de store dimensjonen er det valgt å bryte opp volumet i flere enheter for visuelt å dempe størrelsen på bygningen. De forskjellige volumene har en blanding av saltak og pulttak hvor gavlene vender ut mot elva. De forskjellige volumene får også forskjellig overflate/ farge for ytterligere å skille de forskjellige volumene fra hverandre.
Det er fra Borg havn IKS ønske om å oppføre en bygning som visuelt skiller seg ut sett fra elvesiden ,også om kvelden hvor lyssetting vil bli et tema for å fremme bygningens karakter.